Konkurransen beskrives som meieribransjens egen Oscar-utdeling og Q reiser hjem med flere utmerkelser: gullmedalje for Skyr® Salt Karamell, sølvmedalje for Skyr® Mini Bringebær samt bronsemedaljer for Skyr® Jordbær & lime, Skyr® Aktiv Blåbær & Acai og Skyr® Bringebær & Pannacotta.
– Vi vinner fordi vi lager gode produkter og har et sterkt fokus på kvalitet i alle ledd, fra smakstesting og utvikling helt frem til forbrukerne kan finne produktet i butikken. Hver detalj teller, alt fra råvarene vi bruker, til jobben som gjøres på meieriet og kvalitetskontrollen på laboratoriet. Og så er det kanskje en ekstra ingrediens som teller, nemlig at forbrukerne har fått være med i hele innovasjonsløpet, sier Marianne Rykkelid Dahle som er stolt produktutvikler på vei hjem fra messen.
Internasjonal anerkjennelse
En internasjonal ekspertjury bedømmer kvaliteten på produktene. Rykkelid Dahle forteller at Skyr®-variantene fikk gode score både på konsistens og smak. Hun forklarer at produkter fra Norge generelt har mindre sukker enn mange internasjonale aktører og derfor smaker mindre søtt.
– For et lite meieri som oss, betyr internasjonal anerkjennelse mye. Smaksforslagene fra Q-fansen har vist seg å være gull verdt, og imponerer også internasjonalt. Det er tydelig at forbrukerdrevet innovasjon gir resultater og gjør at vi skaper vinnende produkter, sier Q-sjef Kristine Aasheim som lover kakefeiring i kantinen.
Inspirasjon til nye smaker
Med deltakere fra hele Norden, gir International Food Contest en unik plattform for både små og store produsenter. Her får man oppleve hva nordiske meieriprodusenter har å by på og kun de beste produktene innen melk, yoghurt, kefir, Skyr®, rømme, smør og ost deltar.
Produktutviklerne fra Q har hentet mye inspirasjon fra andre land og blant annet smakt på smaksvarianter av crème fraîche og populære yoghurtkombinasjoner som pære og banan fra Sverige og Danmark. De forteller at smaker som tiramisu og kirsebær & sjokolade har fått stor oppmerksomhet i konkurransen.
– I tillegg til god medaljefangst tar vi med oss verdifulle erfaringer fra Herning, og fortsetter vårt arbeid med innovasjon og produktutvikling. Forbrukerne kan glede seg til flere lanseringer fremover som virkelig vil begeistre, avslutter Dahle.