Hun forteller at ved hjelp av et nytt fôrtilskudd reduserer Q-Meieriene sitt klimaavtrykk (CO2-utslipp) på den nye melken med hele 25 %.
– Vi starter med produksjon i Gausdal, med melk fra tre løsdrift-gårder med til sammen 220 kyr, forteller Baustad videre.
– Dette er spennende og en mulighet vi vil være med på. Det å være Q-bonde i 2023 krever at vi hele tiden følger med og er i forkant. Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe, sier Kari Myhre, som er med i innovasjonsprosjektet for Q Klimamelk.
– Vårt mål er å gi dette fôrtilskuddet til alle våre 14 000 kuer innen tre år, signaliserer en offensiv Baustad.
–Det tror jeg er mulig å få til, med våre Quuule Quuer og proffe melkeprodusenter, sier hun.
Q-Meieriene har ambisjon om å bli klimapositiv innen 2030
Allerede i 2017, etter utfordring fra matredder Mette Nygaard Havre, endret vi datomerkingen på all Q-melk til «Best før, men ikke dårlig etter». Det fikk tusenvis av forbrukerne til å se, lukte og smake før de heller ut melk som har gått ut på dato, forteller Q-sjefen Kristine Aasheim.
– Å oppmuntre oss selv og andre til matredding er en prioritert Q-oppgave, og derfor deler vi også ut Matredderpris til enkeltpersoner og organisasjoner som gjør en ekstra innsats, sier Q-sjefen. Engasjementet rundt matredding og bærekraft, inspirerte oss til å sette ambisjonen om å bli et klimapositivt meieri innen 2030.
Q-fansen ønsker å gjøre smarte valg, og derfor forventer de nå at vi tar ansvar for å redusere CO2-utslippet som kommer fra alt vi gjør også, helt fra kua til frokostbordet ditt. En kartlegging av verdikjeden viste at 85% av vårt klimaavtrykk kommer fra kua, så da må vi sette inn kreftene der.
Hva er neste «greie» da?
25 % redusert klimaavtrykk utgjør cirka 14.000 tonn av det totale CO2-utslippet hele Q-Meieriene står for. Det er et stort tall, men vi må ta inn over oss at vi har kort tid og fortsatt lang vei frem til å bli et klimapositivt meieri, konstaterer Q-sjefen.
For å nå dette målet er vi avhengig av at Q-fansen hjelper oss med løsningsforslag og tar gode valg på veien, sier Aasheim. Å redusere metanutslippet fra kuer er på dagsorden globalt, og er jammen ikke en enkel oppgave å løse. Derfor er dette en perfekt oppgave for Q, sier Aasheim. -Vi elsker utfordringer!
I andre land snakkes det nå om å legge CO2-avgifter på matproduksjon, og vi vet at Q-fansen ønsker å gjøre gode valg. Det betyr at klimavennlig produksjon vil gi konkurransekraft fremover. Vi ønsker oss som vanlig innovasjon, mangfold og endring – nå med mer tempo i CO2-reduksjon.
Konkurranse driver oss videre
Regjeringen har nylig foreslått betydelige endringer i rammebetingelsene til Tines konkurrenter, som rammer Q-Meieriene spesielt. Konkurransetilsynet, Landbruksdirektoratet og Forbrukerrådet har alle gitt faglige og krystallklare råd om at dette vil svekke konkurransen.
Vi mener at Q-Meieriene har en viktig rolle i år drive innovasjon og utvikling i norsk meierisektor, i samarbeid med egne bønder. Konkurransen sikrer at vi maksimerer norsk melkeproduksjon, i kampen mot import. Det håper vi regjeringen nå forstår, og skrinlegger sine forslag om å svekke konkurransen.
Kristine og Camilla avslutter: – Vi har Q-melkeprodusenter som Kari, Simen og Tormod, som er med på å utfordre det etablerte, og som bidrar til at vi nå kan gi Q-fansen Norges første melk med 25 % mindre klimaavtrykk, nemlig Q Klimamelk! Gled dere til september!